Úgy vélem, az esküvői szezonban különösen időszerű az esküvői forgatókönyvről beszélni. Ha esküvőszervezőt bíztok meg, akkor az ő dolga - természetesen a segítségetekkel -, hogy ezt elkészítse, és elküldje valamennyi érintett szolgáltatónak. Amennyiben magatok szervezitek az esküvőt, akkor is javaslom, hogy állítsátok össze. Hogy miért?
Az esküvői forgatókönyv elkészítésének előnyös hatásai:
1.) Megnyugszotok, hiszen még egyszer - immár milliomodszor - átgondoltok mindent, a konklúziókat papírra is vetitek, így többé már nem kell mindent fejben tartanotok. Látjátok, ahogy a hónapokon keresztül szervezett-intézett sok kis részletből kibontakozik az összkép, a Ti csodálatos esküvőtök.
2.) Nem kell minden szolgáltatóval egyesével átbeszélni az érkezés időpontját, azt, hogy mikor mi fog történni, mire számítsanak, hol legyenek stb. Elég, ha a forgatókönyvet mindenkinek elkülditek, így egy kattintással letudhatjátok ezt a feladatot. A fotós tudni fogja, hogy mikor tud még néhány képet készíteni az elkészült dekorációról a vendégek érkezése előtt, a ceremóniamester tisztában lesz vele, hogy mikor van egy kis idő arra, hogy a vendégeket Hozzátok irányítsa a nászajándékkal stb.
3.) A segítő rokonok, barátok megkönnyebbült sóhajtással fogadják majd a forgatókönyvet. Még ha a szolgáltatók - akik már rutinosak az "esküvőzésben" - meg is oldják a napot nélküle, azok a családtagok, barátok, akiknek valamilyen formában a segítéségét kértétek, minden bizonnyal nagyon hálásak lesznek érte, ha pontos időbeosztással, a feladatok meghatározásával és a felelősök megnevezésével ellátott ütemtervet adtok a kezükbe. Rajtuk egyébként is nagy a nyomás, felelősséggel tartoznak az esküvőtök valamely részletéért, ezért kedves gesztus a részetekről, ha kicsit megkönnyítitek a dolgukat.
Hogy álljatok neki a forgatókönyv elkészítésének?
Amire szükségetek lesz:
1.) szövegszerkesztő,
2.) a szolgáltatókkal, segítőkkel folytatott levelezések, egyeztetések információi,
3.) a józan eszetek. :-)
Fontos, hogy legyetek reálisak. Úgy gondolom, hogy a "majd csak lesz valahogy!"-hozzáállás ebben az esetben nem célravezető. Vegyétek figyelembe például, hogy vannak-e aznap a közlekedést nehezítő tényezők (pl. útlezárás). Kísérjétek figyelemmel az időjárást, és ha nagyon meleg lesz, akkor iktassatok be olyan rövid időszakokat (pl. a szállás elfoglalása és a ceremónia közé), amikor a vendégek felfrissíthetik magukat. Gondoljatok a kisgyermekes családokra is! Minden szolgáltatónak hagyjatok elég időt a felkészülésre, bepakolásra stb. (Ezeket az igényeket általában előre jelzik - pl. a zenekaroknak a beszereléshez, felálláshoz, öltözéshez általában minimum egy órára szükségük van -, de ha mégsem, akkor érdemes rákérdezni.) Számoljatok az étkezésekkel - nem, nem a lakodalmas vacsorára gondolok, hanem a TI étkezésetekre a nap folyamán! A reggeli, az ebéd nagyon fontos, hiszen olyan sok izgalmas dolog fog történni este, dolgozik majd az adrenalin, zajlanak az események, szoros a ruha - lehet, hogy csak keveset tudtok majd vacsorázni. Pedig nem volna jó, ha a saját esküvőtök napján elájulnátok az éhségtől!
A legegyszerűbb, ha az elejétől kezditek. Ha egy mód van rá, ne tervezzetek túl korai kelést, hiszen hosszú lesz még a nap (hát még az éjszaka! :-)). Délelőtt általában a dekoratőr dolgozik a helyszínen, ha ő kész van, akkor az elkészült munkát valakinek ellenőrizni kell. Ha a készülődés során a sminkes, fodrász a koszorúslányokat, örömanyákat is "kezelésbe veszi", akkor természetes, hogy ezt is időben el kell kezdeni. Természetesen a menyasszonyé az elsőbbség, ami nem feltétlenül azt jelenti, hogy ő lesz a sorban az első, sokkal inkább azt, hogy mindenki hozzá, a programjához (pl. fotózás) igazodik.
Írjátok a forgatókönyvbe, hogy mikor és hova érkezik a torta, a sütemények, a lufiposta, és ki veszi át azokat. Rögzítsétek, hogy ki gondoskodik a virágokról, mikor, hova viszi őket, hogy jut el a csokor a menyasszonyhoz stb. A fotósnak, videósnak óriási segítség, ha tudják, hogy mikor hol kell lenniük, és az egyes helyszíneken milyen típusú képeket, felvételeket szeretnétek készíteni (pl. csoportképek, felvételek a kész, de még érintetlen dekorációról, tortavágás, első tánc stb.).
A forgatókönyvben a programokat a tervezett időpontokkal tüntessétek fel (természetesen, ezek közül általában csak a szertartások időpontja fix, ezek esetében fontos a pontosság; ha a hangulat úgy kívánja, akkor a tortavágást nyugodtan halasszátok későbbre, és akkor se izguljatok, ha egyik-másik pohárköszöntő kicsit hosszabbra sikeredik). Amennyiben nem szeretnétek, hogy nagy csúszások legyenek, írjátok be a legkésőbbi időpontot, amikor az adott programpontnak kezdődnie kell.
A ceremóniákat illetően én nagyon részletes, akár önálló forgatókönyvet javaslok: ki, mikor, kivel, milyen zenére vonul be - ennek a koszorúslányok, az örömszülők és a technikus is nagyon fognak örülni.
Célszerű felelőst kijelölni, aki a nap folyamán nyomon követi az események forgatókönyv szerinti zajlását. Ez természetesen elsősorban az esküvőszervező dolga. Ha ő nincs, akkor megkérhetitek a vőfélyt vagy a ceremóniamestert. Ha ő sincs, akkor bízzátok rá egy családtagra, barátra ezt a feladatot, de vegyétek figyelembe, hogy ki az, aki erre alkalmas, és nem éli meg túl nagy teherként.
Meglátjátok, ahogy haladtok előre a forgatókönyv elkészítésével, mindinkább kikristályosodnak majd a részletek és még idejében felfedezitek, ha valamiről megfeledkeztetek. A végeredmény pedig egy pontos terve lesz a Nagy Napotoknak, amely alapján jó esélyetek van arra, hogy minden úgy történjen, ahogy az a nagykönyvben (forgatókönyvben :-)) meg van írva! :-)
Ha úgy érzitek, jól jönne a segítségem a forgatókönyv összeállításában, keressetek bátran!