Ragyogó esküvő.Nektek

Fotós kérdések

5 + 1 kérdés, amelyekre számíthattok a fotóssal való egyeztetés során

2018. március 13. - Brillara esküvőszervezés

A sorozat következő részében azt nézzük meg, hogy milyen kérdésekre kell felkészülnötök, amikor a fotóssal találkoztok. 

couple-260899_1920.jpg

1. Biztosan felmerül néhány kérdés a kreatív fotózással kapcsolatban. Mindenekelőtt az, hogy az esküvő napján vagy egy másik napon szeretnétek erre sort keríteni. Ez szorosan összefügg azzal a döntéssel, hogy a vőlegény láthatja-e a menyasszonyt a szertartást megelőzően. Praktikusan ugyanis az esküvőt megelőző napokra érdemes időzíteni a kreatívot, amikor már Nálad van a ruha, és összeköthető a próbasmink és a próbafrizura elkészítésével is - így időt és pénzt spórolhattok, mivel nem kell külön sminket és frizurát készíttetned erre az alkalomra. 

A külön napos kreatív fotózás nagy előnye, hogy nem kell rohannotok, akár több vagy távolabbi helyszínre is elmehettek anélkül, hogy azon kellene izgulni: közben mit kezdenek magukkal a vendégeitek. 

Amennyiben a vőlegény és a menyasszony nem szeretné ünnepi díszben látni egymást a szertartás előtt, akkor jellemzően az esküvő napján, a szertartás és a vacsora között kerül sor a fotózásra. Ilyenkor behatároltak a lehetőségek az időtartamot, a helyszínt és a fényviszonyokat illetően is, így erről mindenképp tájékoztatni kell a fotóst, aki így előtte esetleg fel tudja mérni a helyet, hogy minden gördülékenyen menjen az esküvő napján.

2. Van olyan kedves hely, ahol szívesen fotózkodnátok? Ilyen lehet például a lánykérés helye vagy a kedvenc kirándulóhelyetek. Ha nem ragaszkodtok egy adott helyszínhez, akkor kérjetek tanácsot a fotóstól. Azt viszont mindenképp érdemes előre átgondolnotok, hogy milyen környezetben képzelitek a fotózást (pl. a természetben, egy kastélyban, ipari környezetben, tó partján stb.). Inspirálódjatok az internetről, és bátran engedjétek szabadjára a fantáziátokat. A lényeg, hogy ezek a képek Rólatok meséljenek!

maldives-698501_960_720.jpg

Amennyiben olyan helyszínre szeretnétek szervezni a fotózkodást, ahol ezt csak engedéllyel tehetitek, akkor egyeztetni kell a fotóssal azt is, hogy ezt ki intézi majd. A munkája révén ő valószínűleg tájékozottabb Nálatok, ezért bátran kérdezzetek. 

3. Mit vártok a személyes találkozótól, mi az, ami számotokra meggyőző lenne? Egy szép fotókönyv vagy fine-art album? Egy slideshow? Ha olyasmit szeretnétek látni, ami nem található meg a fotós oldalán, akkor előre jelezzétek ezt, és kérjétek meg, hogy hozza magával a találkozóra. 

4. Hány fotóst szeretnétek megbízni? Elég egy, vagy szeretnétek kettőt, hogy több szemszögből is megörökítsék az eseményeket? Amennyiben tudjátok, hogy a kiszemelt fotós mást is tud hozni magával, ezt a kérdést is érdemes előre átgondolni, mert eszerint kell megírni a szerződést. 

5. Tanulmányozzátok át alaposan a fotós ajánlatát, különösen azokat a részeket, amelyek az átadott képek számával, a rendelkezésre állási idővel, az útiköltséggel, az átadás és a fizetés módjával kapcsolatosak. Amennyiben ezekre vonatkozóan bármilyen kérdésetek van, a legjobb ezt a személyes találkozó során megbeszélni. 

+1. Van-e bármilyen "extra" kívánságotok, ötletetek? Szeretnétek például fotósarkot, slideshow-t az aznap készült képekből vagy helyben készült fotókat adnátok köszönetajándék gyanánt a vendégeknek? Esetleg megálmodtatok valamilyen kelléket a kreatív fotózáshoz vagy a csoportképekhez? A személyes találkozó kiváló alkalom arra, hogy érdeklődjetek: rendelkezik-e a fotós a megfelelő eszközökkel, technikai feltételekkel vagy be tudja-e szerezni ezeket. 

A korábbi írásomat arról, hogy hogyan készüljetek fel a helyszínnel való találkozóra, itt találod.

 

 

 

 

Áció, káció, kommunikáció!

10 + 1 kérdés, amelyekre számíthattok a helyszínnel való egyeztetés során

Sokszor teszik fel nekem azt a kérdést a párok, hogy hogyan készüljenek fel a találkozókra az egyes szolgáltatókkal, milyen kérdésekre számítsanak, mikor leülnek tárgyalni a helyszín képviselőjével, a dekoratőrrel, a fotóssal stb. Ezért úgy döntöttem, írok erről egy bejegyzés-sorozatot, amellyel az a célom, hogy felkészülten, tájékozottan, ezáltal pedig magabiztosabban vehessetek részt ezeken a megbeszéléseken. 

Mindenekelőtt szeretném hangsúlyozni, hogy a rendkívüli esetektől eltekintve mindenképp javaslom a személyes találkozót a szimpatikusnak tűnő szolgáltatókkal. Hiszen ők lesznek azok, akik az esküvőről dédelgetett álmaitokat, vágyaitokat átültetik a valóságba, kulcsfontosságú tehát, hogy meglegyen közöttetek az a bizonyos kémia. (Rendkívüli eset alatt azt értem, ha például már egyébként is jól ismeritek az illetőt, pontosan tisztában vagytok a kvalitásaival, így elég csak a főbb paramétereket megbeszélni vele, akár csak írásban vagy telefonon.)

Ezenfelül ajánlom szíves figyelmetekbe az egyes szolgáltatók kiválasztása kapcsán írt, korábbi bejegyzéseimet, amelyeket szintén érdemes elolvasni, mielőtt nekiültök a részletes egyeztetésnek.

Ebben az első bejegyzésben a helyszín képviselőjével való találkozón felmerülő kérdéseket vesszük sorra. (Feltételezve, hogy mire sor kerül erre a megbeszélésre, az alapvető paraméterek - dátum, vendéglétszám - már tisztázottak, és azért mentek oda, mert az adott napon még szabad helyszín megfelelő méretű az esküvőtök számára.)

shutterstock_447898615.jpg

1. Milyen felszolgálási formát képzeltetek el? Erre a látszólag egyszerű kérdésre adott válasz (büféasztalos, tál- vagy tányérszervizes) komolyabb következményekkel jár, mint azt elsőre gondolnánk. Befolyásolja egyrészt a dekorációt, hiszen a tálszerviz esetében helyet kell szánnotok az asztalon a méretes tálaknak. Jelentősége van a felszolgálók száma szempontjából is, hiszen a gördülékeny tányérszervizes felszolgáláshoz jóval több pincér kell, mint például egy svédasztalos tálaláshoz. 

Ezzel függ össze az is, hogy az italokat hol szeretnétek elhelyezni. A röviditalok asztalokra történő kihelyezését egyrészt nem is javaslom, másrészt minden valószínűség szerint a helyszín sem menne bele (csak képzeljétek el a véletlenül meglökött asztalon elfolyó, méregdrága whiskyt...). Viszont kis üveges üdítőket, esetleg sört és bort gyakran tesznek az asztalokra, ami ugyancsak fontos szempont a dekoráció megtervezésénél, érdemes tehát előre végiggondolnotok.

2. Milyen elképzelésetek van a menüről? Valószínűleg kaptatok már egy minta menüsort, ami - remélhetőleg - alakítható. Biztosan felmerül majd, hogy hányféle ételt szeretnétek felkínálni, mennyire legyen hagyományos, kértek-e desszertet, gyümölcstálat, esetleg csokiszökőkutat. Érdemes meghatároznotok egy felső összeghatárt a fejenként értendő menüárra, amibe szeretnétek beleférni, gondolva az ÁFÁ-ra is (ami jelenleg ételek tekintetében csak 5 %!).

Ehhez kapcsolódik az a kérdés is, hogy van-e a vendégek között speciális étkezési igényű (vegetáriánus, gluténérzékeny stb.).

3. Italcsomagot választotok vagy fogyasztás alapú elszámolást szeretnétek? Ezt természetesen az előzetesen kiajánlott italcsomag-árak és - a jó esetben a helyszín honlapján megtalálható - itallap összevetésével érdemes mérlegelni. Valószínűleg az is felmerül, hogy a helyszín által felszolgált italok közül mely típusú söröket, borokat, röviditalokat (és ezekből hányfélét) szeretnétek választani, és hogy az italcsomagban milyen üdítők, limonádék, esetleg koktélok legyenek benne. Ez természetesen nagyban befolyásolja majd a csomag árát.

Van esetleg olyan ital, amelyhez ragaszkodtok, de nem szerepel a palettán? Erről feltétlenül beszéljetek, nehogy csalódásként érjen, ha esetleg nem lesz az esküvőn a menyasszony kedvenc pezsgője, mert az étterem nem szolgálja fel, és mint utóbb kiderült, Ti sem vihetitek be.

4. Milyen elrendezésben gondolkodtok? A tábla- vagy a körasztalok állnak közelebb az elképzeléseitekhez? Milyen alakban szeretnétek elhelyezni őket? Ez természetesen szorosan összefügg a létszámmal is, hiszen körasztaloknál és a T- vagy U-alakú ültetésnél kevesebben férnek el, mint például a fésűs elrendezésnél.

5. Szükségetek van-e szállásra, illetve transzferre (amennyiben a helyszín kínál ilyen szolgáltatásokat).

6. Amennyiben a helyszínnek van erre alkalmas kertje, terme, szeretnétek ott tartani a szertartást?

7. Ha a helyszín rendelkezik saját projektorral, vetítővászonnal, egyéb technikai eszközökkel (pl. speciális világítástechnikával stb.) erre igényt tartotok-e.

8. Számítotok mozgáskorlátozott vendégre? 

9. Terveztek esetleg olyan dekorációt, amely komolyabban érinti a helyszín adottságait? Ilyen szemmel egyébként is feltétlenül érdemes megvizsgálnotok a lehetőségeket. Később majd természetesen a dekoratőrrel is megteszitek ezt, de mivel a dekorációs egyeztetésre általában a már lefoglalt helyszínen kerül sor, így ez igazából eső után köpönyeg. Amennyiben határozott elképzelésetek van egy bizonyos dekorációs elemről, amelyet mindenképp szeretnétek látni az esküvőtökön, úgy érdemes ennek megvalósíthatóságát már a legelején tisztázni.

shutterstock_428260342.jpg

10. Körülbelül hány autóval fognak érkezni a vendégek? Ezzel kapcsolatban mérjétek fel, hogy elférnek-e a helyszín parkolójában vagy van-e elegendő, más parkolási lehetőség a közelben.

+1. Várhatóan mikor döntötök az ajánlatról? Az is lehet, hogy a helyszín ad egy határidőt, ameddig fenntartja az ajánlatát, de ha nem, akkor sem érdemes a végtelenségig várnotok, hiszen aki előbb foglalóz, az nyer. Azt gondolom, hogy mindenképp illik visszajelezni, így nemleges válasz esetén is, mert higgyétek el, a szolgáltatónak minden jobb a bizonytalanságnál. Nektek csak egy rövid e-mail, neki viszont egy értékes információ arra nézve, hogy kiajánlhatja-e azt a dátumot más pároknak is. 

 Ajánlott bejegyzés még: Esküvői helyszín választása

Mit kér és mit kérdez az anyakönyvvezető?

A korábbi bejegyzés bővített és aktualizált változata

Elismerem, nem túl izgalmas téma, de fontos, ezért beszélni kell róla. Lássuk tehát, mi mindent érdemes tudni az anyakönyvvezetőnél való bejelentkezésről.

A házasságkötési szándékot legkorábban 12 hónappal és legkésőbb 30 nappal a házasságkötés tervezett időpontja előtt kell bejelenteni. Ez tehát azt jelenti, hogy az esküvő legkorábban a bejelentéstől számított 31. napra, legkésőbb pedig a 12 hónap letelte előtti dátumra tűzhető ki.

Fontos, hogy Magyarország bármely anyakönyvvezetője összeadhat Titeket, de a bejelentést ott kell megtenni, ahol az esküvőt szeretnétek.

A bejelentkezéshez a következő, érvényes iratokra lesz szükségetek:

  • személyi igazolvány VAGY jogosítvány VAGY útlevél
  • lakcímkártya
  • születési anyakönyvi kivonat

Amennyiben az anyakönyvi kivonat nem áll rendelkezésre, úgy az bármely település önkormányzatának anyakönyvvezetőjétől beszerezhető ( személyazonosság igazolására alkalmas, érvényes okmány kell hozzá). Fontos, hogy a korábbiaktól eltérően már a kivonat pótlása is illetékmentes. Az ügyintézési határidő 8 nap.

Ha valamelyikőtök elvált vagy elvált bejegyzett élettárs, akkor be kell mutatnia az előző házasság/bejegyzett élettársi kapcsolat felbontását tartalmazó házassági anyakönyvi kivonatot.

Ha valamelyikőtök özvegy vagy özvegy bejegyzett élettárs, akkor be kell mutatnia a volt házastárs/bejegyzett élettárs halotti anyakönyvi kivonatát VAGY a házastárs//bejegyzett élettárs halálát megjegyzésként tartalmazó házassági anyakönyvi kivonatot VAGY a házastársat//bejegyzett élettársat holtnak nyilvánító, illetőleg halál tényét megállapító jogerős bírói határozatot tartalmazó házassági anyakönyvi kivonatot.

Nyilatkoznotok kell továbbá az alábbi kérdésekben: 

Egymással házasságot kívántok kötni, és legjobb tudomásotok szerint házasságkötéseteknek törvényi akadálya nincs.

- Ha a házasságot a hivatali helyiségen vagy a hivatali munkaidőn kívül szeretnétek megkötni; fontos tehát hogy mikor az anyakönyvvezetőhöz mentek, már tudjátok: hol és mikor (nap, óra, perc) tervezitek a polgári szertartást.

Ezzel kapcsolatban fontos, hogy a törvény szerint aközeli halállal fenyegető állapotot kivéve nem köthető házasság január 1-jén, március 15-én, nagypénteken, húsvétvasárnap, húsvéthétfőn, május 1-jén, pünkösdvasárnap, pünkösdhétfőn, augusztus 20-án, október 23-án, november 1-jén és december 24–26-án, továbbá ha az az adott képviselő-testület hivatala köztisztviselői számára munkaszüneti nap, július 1-jén.

- Amennyiben nem szeretnétek/nem tudjátok kivárni a 30 napos várakozási időt, akkor ettől el lehet térni; erről nyilatkoznotok kell a megfelelő indoklással, amit a jegyző fog elbírálni.

- Nyilatkoznotok kell a házasságkötés utáni névviselésről, illetve a leendő gyermekeitek névviseléséről (természetesen csak a vezetéknevekről :-)).

Vitéz János és Tündér Ilona példáján levezetve a lehetőségek a következők.

1. Mindketten megtartják a korábbi nevüket, amely lehet a születési nevük vagy korábbi házassági név: Vitéz János és Tündér Ilona.

A gyermekek lehetséges vezetéknevei ebben az esetben: Vitéz, Tündér, Vitéz-Tündér vagy Tündér-Vitéz.

2. A feleség felveszi a férj teljes nevét –né toldalékkal: Vitéz János és Vitéz Jánosné.

A gyermekek lehetséges vezetékneve ebben az esetben: Vitéz.

3. A feleség a saját neve elé felveszi a férj vezetéknevét –né toldalékkal: Vitéz János és Vitézné Tündér Ilona

A gyermekek lehetséges vezetékneve ebben az esetben: Vitéz.

4. A feleség a saját neve elé felveszi a férj teljes nevét –né toldalékkal: Vitéz János és Vitéz Jánosné Tündér Ilona.

A gyermekek lehetséges vezetékneve ebben az esetben: Vitéz.

5. A feleség felveszi a férj vezetéknevét a sajátja elhagyásával: Vitéz János és Vitéz Ilona.

A gyermekek lehetséges vezetékneve ebben az esetben: Vitéz.

6. A feleség felveszi a férj vezetéknevét, és azt kötőjellel a saját vezetéknevéhez illeszti: Vitéz János és Vitéz-Tündér Ilona.

A gyermekek lehetséges vezetékneve ebben az esetben: Vitéz, Vitéz-Tündér.

7. A feleség felveszi a férj vezetéknevét, és azt kötőjellel a saját vezetéknevéhez illeszti: Vitéz János és Tündér-Vitéz Ilona.

A gyermekek lehetséges vezetékneve ebben az esetben: Vitéz, Tündér-Vitéz.

8. A férj felveszi a feleség vezetéknevét a sajátja elhagyásával: Tündér János és Tündér Ilona.

A gyermekek lehetséges vezetékneve ebben az esetben: Tündér.

9. A férj felveszi a feleség vezetéknevét és azt kötőjellel a saját vezetéknevéhez illeszti: Vitéz-Tündér János és Tündér Ilona.

A gyermekek lehetséges vezetéknevei ebben az esetben: Tündér, Vitéz-Tündér.

10. A férj felveszi a feleség vezetéknevét és azt kötőjellel a saját vezetéknevéhez illeszti: Tündér-Vitéz János és Tündér Ilona.

A gyermekek lehetséges vezetéknevei ebben az esetben: Tündér, Tündér-Vitéz.

11. A házastársak kölcsönösen felveszik egymás vezetékneveit, és azt kötőjellel a saját vezetéknevükhöz illesztik: Tündér-Vitéz János és Tündér-Vitéz Ilona.

A gyermekek lehetséges vezetékneve ebben az esetben: Tündér-Vitéz.

12. A házastársak kölcsönösen felveszik egymás vezetékneveit, és azt kötőjellel a saját vezetéknevükhöz illesztik: Vitéz-Tündér János és Vitéz-Tündér Ilona.

A gyermekek lehetséges vezetéknevei ebben az esetben: Vitéz-Tündér.

Fontos, hogy a magyar névviselési szabályok szerint a vezetéknév legfeljebb két, kötőjellel elválasztott tagból állhat. Ha tehát az egyik fél vezetékneve már eleve ilyen, akkor ahhoz nem illeszthető egy másik kötőjellel újabb tag. (Pl. Kovács-Szabó-Kis nem lehetséges.)

Lényeges az is, hogy minden esetben valamennyi gyermeknek ugyanazt a vezetéknevet kell viselnie (nem lehet pl. az egyik Vitéz, a másik Tündér).

Jó hír azoknak, akik utóbb úgy döntenek, hogy a választott házassági nevüket megváltoztatnák: a házassági név megváltoztatására irányuló eljárás jelenleg illetékmentes. 

A nagy nászajándék-dilemma

Egy korábbi bejegyzésemben már ígértem, hogy külön írok majd a nászajándékok témájáról. Sokaknak okoz ez fejtörést: mivel ma már jellemzően nem az esküvőt követően költöznek össze a friss házasok, egyre kevésbé tartanak igényt a használati tárgyakra; és bár az anyagi támogatás mindig jól jön, de kicsit snassz csak úgy, mindenfajta „körítés” nélkül pénzt adni. Mi hát akkor a megoldás?

Mindenekelőtt a pár erre vonatkozó kérését kell szem előtt tartani. Sok esetben már a meghívóban találunk egy kis versikét, amely instrukciókkal lát el minket, ilyenkor könnyebb a dolgunk. A meghívó átadása - ha ez személyesen történik - egyébként is egy jó alkalom arra, hogy kicsit elcsevegjünk a párral a közelgő esküvőről, a terveikről, és ennek keretében feltehető a nagy kérdés: minek örülnének legjobban. Az irulás-pirulás és az "ugyan, csak gyertek el, nem várunk semmi ilyesmit" ne tévesszen meg senkit. Az esküvő komoly anyagi megterhelés a pár számára, így minden bizonnyal örülni fognak a nászajándéknak, udvariasan erőltessük tehát a választ ilyen esetben is. Egyszerűbb a helyzetünk akkor is, ha a pár összeállított valamelyik áruházban egy nászajándéklistát, erre nyugodtan kérdezzünk rá.

Ha kicsit későn jutott eszünkbe, hogy érdeklődjünk, és kifejezetten emiatt kellemetlennek érezzük a párt felhívni, akkor jó megoldás lehet, ha közös - és szintén meghívott - barátoktól, családtagoktól vagy az esküvőszervezőtől kérdezősködnünk.

A pénz természetesen biztos siker, és amennyiben emellett döntünk, akkor sem kell feltétlenül háttérbe szorítanunk a kreativitásunkat. Ha nincs időnk, energiánk ezzel foglalkozni, akkor persze megoldható egy egyszerű pénzes-képeslappal is (vagyis pénznek való kis "zsebet" tartalmazó üdvözlőlappal), amelyet ma már szinte minden üdvözlőlapot árusító helyen lehet kapni. Viszont ha ötletelünk egy kicsit, átgondoljuk, hogy mit tudunk a párról, mire gyűjtenek éppen, mi az, amivel ez a személytelen ajándék is kicsit személyesebbé tehető, akkor születhet valami nagyon egyedi is. 

Ami a pénz összegét illeti, erre természetesen nincsenek - nem is lehetnek - szigorú szabályok, mindenki a lehetőségeihez mérten dönt erről. Amit érdemes mérlegelni: a jelenlegi árak mellett - helyszíntől függően - a párnak átlagosan körülbelül 15.000-30.000 Ft-ba kerül egy fő vendégül látása. Fontos még az is, hogy kellemetlen, ha a menyasszony-tánc idejére "el kell bújnunk" a mosdóban vagy a kertben, célszerű tehát ezzel is kalkulálni.

Sokan választják mostanában azt a lehetőséget, hogy kaparós sorsjegyeket vagy lottószelvényeket adnak ajándékba. Nem javaslom ezt akkor, ha a pár egyébként nem szokott szerencsejátékot játszani. Mivel ebben az esetben valószínűleg nem bíznak a szerencséjükben, ezért nem biztos, hogy örülni fognak. Amennyiben mégis ilyen ajándék mellett döntünk, azt szoktam tanácsolni, hogy ez csak jelképes legyen, tehát egy-két sorsjegy vagy szelvény mellé adjunk valami mást is. Így ha nem nyerne egyikkel sem a pár, akkor sem rossz szájízzel fognak emlékezni az ajándékunkra.

Természetesen ha ismerjük annyira a párt, hogy magabiztos kézzel szerezzünk be nekik valamilyen személyes ajándékot, akkor mindenképp ezt javaslom. A figyelmesség megható, és sok év múltán is mi fogunk eszükbe jutni, mikor ránéznek az adott dologra. Ebben a körben nem szabad megfeledkezni az élmény-ajándékokról sem, amelyek ugyancsak fantasztikus meglepetést jelenthetnek. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, a tájékozódás elengedhetetlen: nem volna jó például ejtőernyős ugrást ajándékoznunk a tériszonyos menyasszonynak. 

Emellett valamilyen egyedi, kifejezetten nekik szóló apróság, legyen az akár vicces, akár megható, akár vásárolt, akár saját kezűleg készített, garantáltan örömet okoz, így ez mindenfajta nászajándék kiváló kiegészítője lehet. Egy szépen összeállított fotóalbum, egy kisfilm, amelyben a barátok kívánnak minden jót a párnak vagy egy kedves kiegészítő az új otthonukba biztosan megmelengeti a szívüket ezen az érzelmekkel teli napon.

 

A képek forrása: Pinterest

"Igen"-t mondtunk a templomban, már házasok vagyunk?

Sok téves információ és félreértés kering az interneten a polgári és az egyházi szertartás kérdéskörében. Melyik érvényes? Milyen sorrendben kell őket megtartani? Mindenképp egy napon legyen a kettő?

d2e658a40ea9b9e7eb10b8a6c3e3dfb3.jpg

A legfontosabb tudnivaló ezzel kapcsolatban, hogy jelenleg Magyarországon házasság akkor jön létre, ha az együttesen jelen lévő férfi és nő az anyakönyvvezető előtt személyesen kijelenti, hogy egymással házasságot köt (Ptk. 4:5. § (1)). 

Egy kis történelmi kitekintés: ez egészen 1895 óta van így, előtte a kizárólagos egyházi házasságkötés gyakorlata működött, bár az anyakönyvet korábban is vezették már. 119 évvel később, 2014-ben ezzel kapcsolatban újabb nagy előrelépés történt: megszűnt a papír alapú anyakönyv, és felváltotta az elektronikus rendszer. Azóta (sajnos) nem viszik magukkal az anyakönyvvezetők a szertartásra azt a szép, nagy anyakönyvet.

Az állam tehát a polgári házasságkötést tekinti érvényesnek, jogilag ezzel jön létre a házasság. Az egyházi szertartás opcionális, mindenki a vallási meggyőződése szerint dönthet felőle. Ebből következik az is, hogy nem feltétlenül kell egy napon tartani a kettőt. Egyre gyakrabban szervezik a párok külön napra a két szertartást, és a násznép nagyobbik részét inkább a "látványosabb" templomi szertartásra hívják meg, aminek számos oka lehet. Előnyös például azért, mert:

- amennyiben a szertartások és a lakodalom helyszínei egymástól távol esnek, nagyon elhúzódhat a program, és adott esetben a vendégsereg szállítása is problémákat vethet fel;

- az esküvő napján van néhány fix időpont, amelyek tekintetében nem igazán van mozgástér, nincs lehetőség a késésre, és a polgári szertartás határozottan ezek közé tartozik; amennyiben ezt egy másik napra szervezzük, eggyel csökken az izgalomra okot adó kötöttségek száma

- sokkal rugalmasabban választhattok időpontot az anyakönyvvezetőnél, nem kell aggódni amiatt, hogy az előre kiszemelt időpontra esetleg "beelőz" egy másik pár;

- az anyakönyvvezetők is igyekeznek szép élménnyé, meghatóvá tenni a pár számára a házasságkötést, és amennyiben azon a napon csak erre az egy dologra kell koncentrálni, mélyebben meg tudja élni a pár a nagy pillanatot, amikor hivatalosan is összekötik az életüket;

- a polgári szertartás keretében lehetőség nyílik a meghittebb, szűk családi körben történő ünneplésre;

- ha egy szeretett, idősebb rokon egészségi állapota nem engedi meg, hogy részt vegyen az egész napos eseményen, hozzá lehet alkalmazkodni a polgári szertartás helyszínének megválasztásával.

Érdemes tehát megfontolni ezt a lehetőséget is.

Ami a szertartások sorrendjét illeti, erre vonatkozóan az adott egyház szabályai irányadóak. A teljesség igénye nélkül nézzünk erre néhány példát.

A katolikus egyház szerint a házasságot az egyházi szertartás hozza létre, ahhoz a felek házasságkötésre irányuló közös akarata és az egyházi esketés is szükséges. Ebben a megközelítésben a polgári szertartás időpontja tehát annyira nem is lényeges. 

A református és az evangélikus egyház esetében hagyományosan a polgári házasságkötésnek meg kell előznie az egyházi szertartást, hiszen e vallás tanai szerint a lelkész megáldja (a már megkötött) házasságot. 

A zsidó esküvőket általában vasárnap tartják, amely napon a magyar jogszabályok szerint hivatalos polgári házasságot nem lehet kötni, így ezt külön napon kell megtartani.

Az egyes szokásokról és (illem)szabályokról (pl. jegyesoktatás, különböző vallásúak házasságkötése, templom bérleti díja stb.) érdemes a leghitelesebb forrásból, a felkért egyházi személytől tájékozódni.

(A képek forrása: Pinterest)

 

 

Esküvői vendégvárás oldott hangulatban

Mikor először láttam Gergőék „standját” egy esküvő kiállításon, elsőre a natúr fából készült installáció ragadta meg a figyelmemet. Aztán a gusztusos krémek és a grissini. Aztán az egész konstrukció mögött álló, segítőkész csapat. És miután meg is kóstoltam a Mártogatóst, mindez szépen összeállt kerek egésszé.

Egyre nagyobb igény mutatkozik a különleges megoldásokra, az alternatív ízekre, az egyediségre. Fokozottan igaz ez az esküvőkre: a párok szeretnék kifejezésre juttatni az esküvő stílusában a saját egyéniségüket, emlékezetessé tenni a nagy alkalmat maguk és a vendégek számára. Ilyen megoldásokra specializálódott a Mártogatós is, amely akár egyedileg tervezett, „névre szóló” design-nal is áll a párok rendelkezésére. Prauda Gergővel, a Mártogatós egyik alapítójával beszélgettem.

martogatos_catering_installacio.jpg

Milyen szolgáltatásokat tud nyújtani a Mártogatós csapata az esküvőkön?

Ez leginkább az adott esküvő jellegétől függ, mert van olyan esküvő, ahol a Mártogatós catering mint főétel jelenik meg, de van, hogy vendégváró falatokként. Előbbi esetben biztosan látványpulttal, személyzettel és komplett kitelepüléssel megyünk a helyszínre, míg utóbbinál sokszor egy asztalra készítjük elő a falatokat a vendégek érkezéséig.

Hogyan illeszkedik a Mártogatós az esküvő menetébe?

A klasszikusnak mondható menetrendben szerintem legjobban a vendégváráshoz passzol. Ez ugyanis egy olyan része az esküvőnek, amikor a pár még nincs jelen, a két násznép viszont összetalálkozik, és ilyenkor lenne igazán fontos, hogy ne csak az alkohol legyen az ismerkedésük eszköze, mert hosszú még a nap. A Mártogatós ételek és maga a koncepció is beszédtémát generálnak, „összehozzák” a vendégeket, beszélgetni kezdenek egymással. Ezt többször visszajelezték nekünk utólag.

Mennyiben nyújt többet vagy mást a Mártogatós pl. egy egyszerű hidegtálnál vagy a szendvicseknél, pogácsáknál?

Mi egy speciális témát választottunk, és ezt boncolgatjuk minden irányból. Annyiban mindenképp más, hogy a lisztes és húsos ételek nálunk háttérben maradnak, de közben mégsem hiányoznak. Desszertjeink is vannak, de cukrot például nem használunk. A kiváló minőségű alapanyagra és a frissességre helyezzük a hangsúlyt, amit nemtől és kortól függetlenül mindenki megérez.

Kinek ajánljátok a Mártogatóst?

Azoknak, akik szeretnék valamivel meglepni a vendégeiket, és akiknek számít az is, hogy egy 100 fős násznépben biztosan van legalább 10 olyan ember, aki valamilyen ételallergiával küzd, nem beszélve azokról, akik speciális étrenden vannak. Mi ezek jelentős részét jól tudjuk kezelni.

Ha a pár szeretné megrendelni valamelyik szolgáltatást, akkor mennyivel előbb érdemes Hozzátok fordulni? Milyen kérdésekre kell válaszolniuk? Meg tudják kóstolni a krémeket?

Mivel az esküvők szinte mindig szombaton vannak, a mi kapacitásaink pedig végesek, ezért érdemes már hónapokkal előre időpontot foglalni nálunk is. Külön catering ajánlatot küldünk minden esetben az érdeklődőknek a saját esküvőjükre szabva.

Vidékre is viszitek a mártogatósokat?

Persze, ez nem akadály.

Mesélj egy kicsit magatokról! Hogy lett egy műszaki emberből egészséges és finom mártogatósok gyártója, aki többek között Jakupcsek Gabriellának és Osvárt Andreának is felépítette már a márkajelzésnek számító installációt?

Vállalkozó családból származom. A korábbi főállásaim mellett is mindig voltak különböző projektjeim: sajtkészítés, bonbon készítés, bútorfelújítás, pantomim, stb. Ilyen munka melletti vonalon indult a Mártogatós is, aminek az alap gondolata ugyan tőlem származik, de nagyon sokan hozzátettek a kiinduló ötlethez. A pantomim pedig összehozott Takács Gergővel, akivel nagyon hatékonyan tudunk együtt dolgozni.

Mire vagytok eddig a legbüszkébbek?

Arra, hogy bármennyire is hirdetjük magunkat, a megrendelőink többsége mégis ajánlás, vagy közvetlen tapasztalat útján kerül hozzánk. Ez azt jelenti számunkra, hogy érdemes tovább fejlődnünk.

Minthogy Te bátran belevágtál – és úgy néz ki, sikerrel – az álmaid megvalósításába, mit tanácsolnál annak, aki kicsit még fél elindulni ezen az úton?

Nem kell rögtön profi búvárfelszerelés ahhoz, hogy benézzünk a víz alá, kezdetben egy szemüveg is megteszi. Ezt úgy értem, hogy csak valahol el kell kezdeni és menni előre, tehát a „bátran belevágás” valójában csak a folyamat egy része, ami mondjuk egy olyan aprósággal kezdődik, hogy elmeséljük az ötletünket, és figyeljük a reakciókat.

 

A Mártogatósról itt tudhattok meg többet:

www.martogatos.com

https://www.facebook.com/martogatoswedding/

Hogyan segít az esküvőszervező?

Míg az esküvőszervező megbízása a tengerentúlon már jó ideje természetes, itthon a menyasszonyok többsége még mindig tartja magát ahhoz, hogy egyedül is meg tud birkózni a szervezési feladatokkal. Többnyire ez valóban így van - a kérdés csak az, hogy milyen áron?

Nyilvánvaló, hogy az esküvő - legyen az kicsi vagy nagy, vidéki vagy városi, hagyományos vagy újító szellemű - szervezést igényel. Még akkor is, ha a pár egy igazán laza, kötetlen bulit szeretne, hiszen mindenképp kell találni egy alkalmas helyszínt, gondoskodni kell a vendégek értesítéséről, ellátásáról, akár a szállításukról és a szállásukról is, meg kell szervezni a szertartást, az egyéb szolgáltatásokat... Más az, ha szolgáltatókkal dolgoztok együtt, és megint más, ha magatok készítitek az ételeket, a dekorációt, a meghívót stb. Így vagy úgy, a lényeg: minden esetben időt és energiát kell szánnotok ezekre a teendőkre.

Tapasztalataim szerint kijelenthetjük, hogy a szervezést a legtöbb esetben a menyasszony veszi kézbe. Nemcsak azért, mert valószínűleg ő az, aki kislánykora óta álmodozik a nagy napról, és ha teheti, akkor minél több menyasszonyi ruha kölcsönző kirakatát útba ejtve közelíti meg a munkahelyét minden nap, hanem azért is, mert a nők általában több figyelmet szentelnek a részleteknek - míg a férfiak inkább az összhatásra koncentrálnak: a hangulatra, az összképre. Ez már önmagában alapja a konfliktusoknak: a vőlegény nem érti, hogy a menyasszony miért "szöszmötöl" annyit a dekoráció megtervezésével, a menyasszony pedig fel van háborodva, hogy a vőlegénynek nem fontos a székmasni árnyalata. A szervezés előrehaladtával, mikor az idegek már pattanásig feszülnek, a helyzet még inkább fokozódik, majd kicsúcsosodik - az esküvő napján.

És ez baj. Baj, mert ez egy örömünnep, amikor nem szabadna, hogy a menyasszony sírjon, a vőlegény pedig paprikás hangulatban fel-alá futkározzon a stressztől.

És hogy hogyan tud ezen segíteni egy esküvőszervező? Amellett, hogy valós és hatékony segítséget nyújt a szervezéshez - ami már önmagában is stresszcsökkentő tényező -, jelenléte megnyugtatólag hat a párra: hiszen tudják, hogy van ott valaki (rajtuk kívül), aki végigkísérte az egész folyamatot, tisztában van minden részlettel, ismeri a szolgáltatókat. Ez valószínűleg egyetlen családtagjukról vagy barátjukról sem mondható el, ezért aztán esküvőszervező híján az esküvő napján végső soron minden kérdés, megoldandó probléma a párnál köt ki, egyszerűen azért, mert rajtuk kívül senki nem tudja a válaszokat. 

shutterstock_253873996.jpg

De nézzük meg kicsit közelebbről, néhány gyakorlati példán keresztül, hogy miben is segít az esküvőszervező. Mindenhol olvashatjátok, hogy: közreműködik a szolgáltatók kiválasztásában, kapcsolatot tart velük, elkísér ide-oda, az esküvő napján összefogja a szálakat stb. - de mit jelent ez valójában?

Ha beütjük a Google-ba, hogy "esküvői fotós budapest", akkor 0,48 másodperc alatt 61.400 találatot kapunk. Az esküvőszervező irányított kérdésekkel tudja segíteni a szűrést: pl. milyen stílus tetszik a párnak? Kb. hány képet szeretnének kapni? Igényt tartanak-e fotókönyvre, slideshowra, fotósarokra stb. Az esküvőszervező ez alapján már tud ajánlani a partnerei közül, de ha közülük senki nem tetszik vagy épp foglalt a kiszemelt, akkor nem nyugszik, amíg nem talál olyat, aki megfelel a pár igényeinek. És ezt megteszi minden egyes szolgáltató esetében. Nem állítom tehát, hogy nincs szükség a párra a személyes találkozókon az egyes szolgáltatókkal (sőt, én - ha egy mód van rá - kifejezetten szükségesnek tartom, hogy a legtöbbjükkel az esküvő előtt legalább egyszer találkozzanak), de jelentősen leredukálódik a pár feladatainak sora azzal, hogy az esküvőszervező elvégzi az előzetes szelekciót. Tapasztalata alapján ráadásul már akár az első találkozó után fel tudja mérni azt is, hogy a pár melyik szolgáltatókkal passzol emberileg.

Az esküvőszervező szívesen elkíséri a menyasszonyt meghívót választani, menyasszonyi ruhát próbálni stb., ha éppen erre nem akad más rokon, barát. Odafigyel, hogy a menyasszony magával vigye a cipőt a próbára, visz magával sminklemosó kendőt. Udvarias véleményt nyilvánít, amikor kell, és helyesel, biztat, ha arra van szükség. Jegyzetel, hogy mi tetszett és mi nem, hogy aztán otthon könnyebb legyen a menyasszonynak újra átgondolni, felidézni a látottakat. 

Az esküvőszervezőhöz bármilyen, az esküvőhöz kapcsolódó kérdéssel, bármikor lehet fordulni. Nem kell órákig keresgélni a választ az interneten - mert vagy rögtön megmondja, vagy ha nem tudja, akkor majd ő keresgél órákig a menyasszony helyett. A kulcsszó: a tehermentesítés.

shutterstock_373734994.jpg

Az esküvő napján az esküvőszervező az elsők között érkezik a helyszínre, ellenőrzi a dekorálást, átveszi a tortát és elkíséri a hűtőig, kirakja a névkártyákat, fogadja a zenészeket vagy a DJ-t, a fotóst, a videóst, a vőfélyt vagy a ceremóniamestert, vízbe teszi a virágokat, majd fél órával a kézbe adásuk előtt kiveszi, hogy lecsöpögjenek; ha kell, székszoknyáz, masnit köt vagy autóba pattan és elmegy a vasútállomáson felejtett rokonért. Eközben egyetlen egyszer felhívja a menyasszonyt, hogy ne zavarja meg a készülődésben, de megnyugtassa, hogy minden a legnagyobb rendben. A nap folyamán mindenhol ott van, figyeli, hol van rá szükség. A háttérben marad, ha minden megy a maga rendje szerint, de beavatkozik, amint kell. 

Ez a kis felsorolás természetesen nem kimerítő, semmilyen értelemben. Ugyanis az esküvőszervező ezeken kívül is megtesz mindent, és fáradhatatlanul dolgozik azért, hogy Ti felhőtlenül boldogok lehessetek ezen a csodálatos napon.

Ha rám bíznád a Nagy Napotok megszervezését, örömmel állok rendelkezésetekre elérhetőségeimen

Tudniillik, tudni illik az esküvőn...

Öltözködési etikett

Az esküvő a vendégeket több szempontból is kihívás elé állítja. Egyrészt azonnal adódik az ajándék dilemmája (erről majd egy későbbi bejegyzésben lesz szó), másrészt pedig - főleg a hölgyek fejében - szinte rögtön felmerül a kérdés: "Mit vegyek fel?".

Természetesen mindenki szeretne elegáns lenni, jól mutatni a fotókon, kivívni az elismerő pillantásokat, ezért sokan töprengenek rövidebb-hosszabb ideig azon, hogy mi is volna a tökéletes választás. Általános szabályként talán azt lehet rögzíteni, hogy ez a nap az ifjú párról szól, ezért a vendégek ne törekedjenek elvonni róluk a figyelmet sem túl-, sem pedig alulöltözéssel, hanem hagyják, hogy ezen a napon minden szempontból rájuk irányulhasson a figyelem.

Az valószínűleg mindenki számára egyértelmű, hogy az esküvőn a fehér színű (és minden más, hasonló árnyalatban - piszkosfehérben, ekrüben stb. - tündöklő) ruha viselésének joga a menyasszonyt illeti. Különösen illetlen a menyasszonyi ruhához hasonló, akár rövid, akár hosszú, csipkés, strasszos ruha választása. Az öltözködéssel kapcsolatban azonban további íratlan szabályok is vannak. Így nem illendő a fekete ruha sem, hiszen az a mi kultúránkban a gyász színe. Ugyancsak nem tanácsos a piros öltözet, egyrészt mert ez általában a menyecske-ruha színe, másrészt pedig azért, mert nagyon rikító, feltűnő. Kerülendőek a túlságosan kihívó, kivágott darabok is. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a vendég szettjében meg sem jelenhet a fehér, a fekete vagy a piros szín és a csipke, a csillogás. A kulcsszó a mértékletesség.

A megfelelő ruhadarabok kiválasztása nagyban függ az év- és a napszaktól is. Napközben - főleg nyáron - egy lenge, világos ruhadarab tökéles választás lehet, míg hűvösebb időben és későbbi időpontokban a sötétebb színek elegánsabbak.

11f56200bb6b491beb9425aaeae87934.jpg

Mérlegelendő szempont az is, hogy milyen szerepet töltünk be az esküvőn. Így az örömszülők és a tanúk, akik többet lesznek "reflektorfényben", mint mások, ugyancsak elegánsabb öltözetben szoktak megjelenni.

Fontos a kiegészítők kérdése is. A protokollban létezik az úgynevezett hetes szabály, amely nagyon egyszerű: azt jelenti, hogy a viselt ékszerek száma ne haladja meg a hetet. Nehezítő körülmény, hogy egy pár fülbevaló kettőnek számít, és az óra is egy a hétből. Továbbá egy ujjon csak egy gyűrű viselése ajánlott. Amennyiben templomi szertartás is része az esküvőnek, úgy a kiegészítők sorába a hölgyeknek illendő felvenni egy kendőt, stólát, bolerót vagy bármilyen más, a vállat takaró ruhadarabot.

A magassarkú cipő természetesen nagyon elegáns, kivéve, ha a szertartás vagy a fogadás "zöldövezeti" lesz, amelynek végére fűcsomók és földdarabkák lifegnek majd a cipősarkadon. Ebben az esetben mindenképp, de egyéb potenciális "vészhelyzetekre" tekintettel is érdemes a hölgyeknek egy lapos talpú váltócipőt vinni (nagyon jól jön majd hajnalban is, a több órás táncolás után...).

A férfiak az öltönyből, elegáns ingből, nyakkendőből álló összeállítással szinte biztos nem fognak mellé. Csokornyakkendővel, szmokinggal viszont már könnyen túl lehet öltözni a vőlegényt, ezért ezek viselése csak akkor ajánlott, ha ezt írja elő a dresscode (ld. lejjebb).

A másik véglet, az alulöltözöttség ugyancsak nem udvarias. A farmer, melegítőnadrág és egyéb szabadidőruhák, a sportcipő általában nem megfelelő viseletek egy esküvőn, és tiszteletlenségnek minősül, ha valaki ebben jelenik meg. Kivétel ez alól természetesen, ha egy kifejezetten bohém hangulatú esküvőre vagyunk hivatalosak, és a pár kérte, hogy ehhez illő, laza öltözékben menjünk. Kevésbé szigorú a szabály a gyerekekre nézve is, ha tudni lehet, hogy játszótér, játszósarok vár rájuk, ahol várhatóan csúszni-mászni, "koszolódni" fognak. (Váltóruháról célszerű nekik gondoskodni.)

Amennyiben az esküvői meghívóban dresscode van feltüntetve, akkor sokat segíthetnek ezek a leírások:

http://www.dresscode.hu/

Ez bizonyos szempontból megkönnyíti a helyzetet, mivel iránymutatást ad, nem kell tartani tőle, hogy "nem jól lőjük be" a stílust. Másrészt viszont kötöttség, és - különösen a black tie és a white tie esetében - komoly kiadásokkal is járhat a megfelelő öltözet beszerzése.

A legfontosabb, hogy olyan ruhát érdemes viselni, amely illik hozzánk, és amelyben vidáman tudunk ünnepelni. Ennek azonban része az is, hogy ne érezzük kényelmetlenül magunkat egy rosszul megválasztott szín, fazon vagy minta miatt.

(Képek forrása: Pinterest)

 

 

 

Esküvő, ahogy Ti szeretnétek!

A korábbi bejegyzésemben már említett pár, Szandra és Zoli a horvátországi szimbolikus szertartást abszolút valódinak, az univerzum előtt érvényes házasságkötésnek élték meg. Mivel azonban jog szerint is szerették volna összekötni az életüket, úgy döntöttek, hogy itthon tartanak egy hivatalos polgári szertartást is. Így nekik nem is egy, hanem két esküvőjük volt: az egyik a vágyott tengerparti, a másik pedig a hivatalos, amelyen részt vehettek a rokonok és a barátok is, ezért senki nem neheztelt rájuk a mellőzöttség miatt. A terv így hangzott: a Barabás Villában tartott szép szertartás után visszafogott vacsora egy kis bisztróban. De ahogy az lenni szokott, végül egész másként alakult minden...

A pár semmiképp nem szeretett volna hagyományos értelemben vett lakodalmat, menyasszony-tánccal és vőféllyel, mulatós zenével és kötöttségekkel. A menyasszonynak fontos a környezettudatos szemlélet, a vőlegény pedig nem szeret szerepelni, és egyikük sem szeretett volna nagy felhajtást. 

A szervezésben valahol félúton elhagytuk a bisztrót, és maradt az eredetileg is alternatívaként felmerült, az egyik örömanya családi házának kertjébe tervezett buli, egy Pest megyei településen. Egy ilyen típusú esküvő komoly kihívások elé állítja az esküvőszervezőt is, hiszen azok a feladatok, melyeket tipikus esetben a szolgáltató partnerek látnak el - dekoráció tervezés és -kivitelezés, a helyszín berendezése, az ételek felszolgálása, az italok folyamatos utánpótlása stb. - most a családra és rám maradtak. Szerencsére nagyon jó kis társaság verődött össze, így remek hangulatban telt a készülődés és a Nagy Nap is.

Házi szörp és sültek, újrahasznosítható, világító akrilfestékkel díszített, fákra lógatott üvegdíszek, befőttes üvegbe tett mécsesek mindenütt, a fákra csavart izzósorok, fehér lampionok, a tornác oszlopainak szalagos-tüllös-masnis díszítése, kis cserepes, köszönőajándéknak is szánt kövirózsák és sok más apró, de kedves ötlet - ezek jellemezték leginkább ezt a hagyományosnak semmi esetre sem nevezhető esküvőt.

A pozitív gondolatoknak és a kedvező széljárásnak köszönhetően végül a viharfelhők is elkerültek minket, így semmi akadálya nem volt az éjjelig tartó mulatozásnak. A gyerekek eljátszottak a füvön, a társaság egy része táncolt, a beszélgetősebbek a hintaszékben vagy a kőfalra tett szivacsokon csevegtek, az ínyencek a házi büféasztal körül ólálkodtak, miközben hangszóróból szólt a pár által összeállított bulizene-válogatás... És a lényeg: láthatóan mindenki nagyon-nagyon jól érezte magát.

Nem kell tehát megriadni attól, ha Ti mást szeretnétek, másról álmodoztok, mint ami megszokott, és attól sem kell tartani, hogy "de mit fognak szólni a vendégek?!". Az a legfontosabb, hogy az esküvőtök Hozzátok passzoljon. És ha sikerül megtalálni a Nektek való stílust, ez az összhang a vendégekre is hatással lesz, így mindenki felszabadultan tud ünnepelni, és sokáig emlegeti majd a különleges lakodalmat.

 

Ahogy a nagykönyvben meg van írva

Miért érdemes esküvői forgatókönyvet készíteni?

Úgy vélem, az esküvői szezonban különösen időszerű az esküvői forgatókönyvről beszélni. Ha esküvőszervezőt bíztok meg, akkor az ő dolga - természetesen a segítségetekkel -, hogy ezt elkészítse, és elküldje valamennyi érintett szolgáltatónak. Amennyiben magatok szervezitek az esküvőt, akkor is javaslom, hogy állítsátok össze. Hogy miért?

Az esküvői forgatókönyv elkészítésének előnyös hatásai:

1.) Megnyugszotok, hiszen még egyszer - immár milliomodszor - átgondoltok mindent, a konklúziókat papírra is vetitek, így többé már nem kell mindent fejben tartanotok. Látjátok, ahogy a hónapokon keresztül szervezett-intézett sok kis részletből kibontakozik az összkép, a Ti csodálatos esküvőtök. 

2.) Nem kell minden szolgáltatóval egyesével átbeszélni az érkezés időpontját, azt, hogy mikor mi fog történni, mire számítsanak, hol legyenek stb. Elég, ha a forgatókönyvet mindenkinek elkülditek, így egy kattintással letudhatjátok ezt a feladatot. A fotós tudni fogja, hogy mikor tud még néhány képet készíteni az elkészült dekorációról a vendégek érkezése előtt, a ceremóniamester tisztában lesz vele, hogy mikor van egy kis idő arra, hogy a vendégeket Hozzátok irányítsa a nászajándékkal stb.

3.) A segítő rokonok, barátok megkönnyebbült sóhajtással fogadják majd a forgatókönyvet. Még ha a szolgáltatók - akik már rutinosak az "esküvőzésben" - meg is oldják a napot nélküle, azok a családtagok, barátok, akiknek valamilyen formában a segítéségét kértétek, minden bizonnyal nagyon hálásak lesznek érte, ha pontos időbeosztással, a feladatok meghatározásával és a felelősök megnevezésével ellátott ütemtervet adtok a kezükbe. Rajtuk egyébként is nagy a nyomás, felelősséggel tartoznak az esküvőtök valamely részletéért, ezért kedves gesztus a részetekről, ha kicsit megkönnyítitek a dolgukat.

Hogy álljatok neki a forgatókönyv elkészítésének?

Amire szükségetek lesz:

1.) szövegszerkesztő,

2.) a szolgáltatókkal, segítőkkel folytatott levelezések, egyeztetések információi,

3.) a józan eszetek. :-)

Fontos, hogy legyetek reálisak. Úgy gondolom, hogy a "majd csak lesz valahogy!"-hozzáállás ebben az esetben nem célravezető. Vegyétek figyelembe például, hogy vannak-e aznap a közlekedést nehezítő tényezők (pl. útlezárás). Kísérjétek figyelemmel az időjárást, és ha nagyon meleg lesz, akkor iktassatok be olyan rövid időszakokat (pl. a szállás elfoglalása és a ceremónia közé), amikor a vendégek felfrissíthetik magukat. Gondoljatok a kisgyermekes családokra is! Minden szolgáltatónak hagyjatok elég időt a felkészülésre, bepakolásra stb. (Ezeket az igényeket általában előre jelzik - pl. a zenekaroknak a beszereléshez, felálláshoz, öltözéshez általában minimum egy órára szükségük van -, de ha mégsem, akkor érdemes rákérdezni.) Számoljatok az étkezésekkel - nem, nem a lakodalmas vacsorára gondolok, hanem a TI étkezésetekre a nap folyamán! A reggeli, az ebéd nagyon fontos, hiszen olyan sok izgalmas dolog fog történni este, dolgozik majd az adrenalin, zajlanak az események, szoros a ruha - lehet, hogy csak keveset tudtok majd vacsorázni. Pedig nem volna jó, ha a saját esküvőtök napján elájulnátok az éhségtől!

A legegyszerűbb, ha az elejétől kezditek. Ha egy mód van rá, ne tervezzetek túl korai kelést, hiszen hosszú lesz még a nap (hát még az éjszaka! :-)). Délelőtt általában a dekoratőr dolgozik a helyszínen, ha ő kész van, akkor az elkészült munkát valakinek ellenőrizni kell. Ha a készülődés során a sminkes, fodrász a koszorúslányokat, örömanyákat is "kezelésbe veszi", akkor természetes, hogy ezt is időben el kell kezdeni. Természetesen a menyasszonyé az elsőbbség, ami nem feltétlenül azt jelenti, hogy ő lesz a sorban az első, sokkal inkább azt, hogy mindenki hozzá, a programjához (pl. fotózás) igazodik. 

Írjátok a forgatókönyvbe, hogy mikor és hova érkezik a torta, a sütemények, a lufiposta, és ki veszi át azokat. Rögzítsétek, hogy ki gondoskodik a virágokról, mikor, hova viszi őket, hogy jut el a csokor a menyasszonyhoz stb. A fotósnak, videósnak óriási segítség, ha tudják, hogy mikor hol kell lenniük, és az egyes helyszíneken milyen típusú képeket, felvételeket szeretnétek készíteni (pl. csoportképek, felvételek a kész, de még érintetlen dekorációról, tortavágás, első tánc stb.). 

A forgatókönyvben a programokat a tervezett időpontokkal tüntessétek fel (természetesen, ezek közül általában csak a szertartások időpontja fix, ezek esetében fontos a pontosság; ha a hangulat úgy kívánja, akkor a tortavágást nyugodtan halasszátok későbbre, és akkor se izguljatok, ha egyik-másik pohárköszöntő kicsit hosszabbra sikeredik). Amennyiben nem szeretnétek, hogy nagy csúszások legyenek, írjátok be a legkésőbbi időpontot, amikor az adott programpontnak kezdődnie kell. 

A ceremóniákat illetően én nagyon részletes, akár önálló forgatókönyvet javaslok: ki, mikor, kivel, milyen zenére vonul be - ennek a koszorúslányok, az örömszülők és a technikus is nagyon fognak örülni.

Célszerű felelőst kijelölni, aki a nap folyamán nyomon követi az események forgatókönyv szerinti zajlását. Ez természetesen elsősorban az esküvőszervező dolga. Ha ő nincs, akkor megkérhetitek a vőfélyt vagy a ceremóniamestert. Ha ő sincs, akkor bízzátok rá egy családtagra, barátra ezt a feladatot, de vegyétek figyelembe, hogy ki az, aki erre alkalmas, és nem éli meg túl nagy teherként.

Meglátjátok, ahogy haladtok előre a forgatókönyv elkészítésével, mindinkább kikristályosodnak majd a részletek és még idejében felfedezitek, ha valamiről megfeledkeztetek. A végeredmény pedig egy pontos terve lesz a Nagy Napotoknak, amely alapján jó esélyetek van arra, hogy minden úgy történjen, ahogy az a nagykönyvben (forgatókönyvben :-)) meg van írva! :-)

Ha úgy érzitek, jól jönne a segítségem a forgatókönyv összeállításában, keressetek bátran!